v. 28


Det är numera mycket tydliga rörelser i magen,
vissa sparkar gör nästan ont.

Jag sover fortfarande inte en hel natt utan
antingen en marddröm eller bara oroligheter,
börjar vänja mig ;)

Däremot tycker jag inte om att pulsen blir kraftigt högre, bara sådär,
för en stund, utan att jag anstränger mig.
Blir som både stressad och tycker det är lite obehagligt,
men som allting annat, det är normalt.

I det stora hela så mår jag prima skinka,
vilket jag är väldigt tacksam för!


Tänkte bjuda på två gravidbilder:


 
v.25 +7            v.28 + 7

Bilderna visar att det händer massvis under bara två veckor :)
Är det föressten någon som har en känsla om vilket kön det kan vara? ;)


Kroppen: Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig.
Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket.
Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar ihop sig och blir hård.
Det kan komma när du går fort eller är kissnödig.
En sammandragning håller i sig i 10–30 sekunder,
för att den ska släppa behöver du stanna upp.
Om sammandragningarna börjar göra ont kan det vara ett tecken på att livmodertappen
håller på att mjuka upp sig. Det bör kontrolleras hos läkare eller barnmorska.
Framöver blir besöken hos barnmorskan allt tätare.
Man ser över att Symfus-fundusmåttet går uppåt i den
takt som det ska och att kroppens värden är goda.
Man kontrollerar järnhalten i blodet, sockerhalten, blodtryck och fosterljud.
Nu kan du få humörsvängningar igen,
när kroppen börjar kännas tyngre och magen mer otymplig.

Barnet: Barnet väger nu ca 1000 gram och längden är ca 35 cm och fötterna mäter 5 cm.
Hårstråna på huvudet är ganska långa.
Mjölktänderna under tandköttet är färdiga.
Barnet ökar nu i vikt cirka 27 gram per dag och har börjat drömma.


Nu är det inte länge kvar innan vi är Mamma & Pappa <3


Kommentarer
Postat av: Sara

Spännande! ;)

2011-09-18 @ 22:54:32
Postat av: Sanndra

Javisst, oerhört!

2011-09-19 @ 10:44:38
URL: http://sanndraj.blogg.se/
Postat av: Tessan

Provat de här roliga testet för att få "veta" könet? :-)

http://www.gravid.se/16_ettoannat/sagner.php

Jag tror på en pojke iaf ;-)

2011-09-19 @ 13:59:48
Postat av: frida w

stormagen ;)



jag gissar på en tjej :P

2011-09-19 @ 16:12:18
Postat av: malin

det händer verkligen mycket på kort tid=) myspys!!

Jag gissar på en pojke jag med;)

2011-09-20 @ 14:53:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0