Vecka 18

När jag ställer mig på vågen så visar den ungefär 3-4kg extra.

Jag kämpar på med hungern, men oftast tycker jag den överraskar och
jag känner mig helt plötsligt jättehungrig,
så bäst vore en tydlig rutin kanske.
Försöker bli bättre på mellanmålen, och även vattenintaget.

Har sovit lite oroligt några nätter,
tror det är marddrömmarna som gör att jag inte känner mig riktigt utvilad.
Måste bli bättre på att göra tidiga kvällar.




Vecka 18

Kroppen:
Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen.
Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg.
Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas.
Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag.
Huvudet och lårets storlek mäts,
med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet.
Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda.
 I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.


Fostret:
Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter,
medan fötterna är cirka två centimeter långa.
Om det är sött fostervatten sväljer fostret mer vatten
och om det är bittert så grimaserar det istället.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0