v. 34


Välkommnar vecka 34 :) 
 
 v. 32+1 (19maj)
 
Kraftigare rörelser i magen,
mer ont i rygg och kropp.
Känner av åderbråcken igen,
säkert värmen (svullnaden) som orsakar det.
Middagstrött och Kvällstrött.
Sover sämre på nätterna nu,
och har sedan länge bara legat på sidan.
Mycket sammandragningar,
nästan så att jag anar att det lika gärna kan vara förvärkar.
Pulsen ökar av ingenting, blir ibland andfådd av att prata.


MVC: Rutinkontrollen i fredags:
Mätning (32 om jag inte minns helt galet), hjärtljud (156),
blodtryck (lågt men bra som alltid) och bokning av fler tider.
Inget järntillskott behövs.

Mvc tider:
9/6 v.36, (35+1)
23/6 v.38 (37+1)
8/7 v.40 (39+2)
 
Känslor:
 Börjar vara spänd och nervös över förlossningen faktiskt,
och även den eventuella vattenavgången och hela fadderullan.
Och när det gäller graviditeten i sig, så önskar jag varje dag att även
Micke skulle kunna uppleva samma sak, bara för en dag åtminstone.
Självklart främst för den häftiga upplevelsen (kroppsligt, hormonerna och rörelserna),
men också för att få en (ännu) bättre inblick och förståelse.
Jag trivs som gravid och försöker/kan "leva som vanligt",
ibland kommer det bakslag, ibland inte.
Har nästan glömt hur det är att vara utan den mysiga bulan.
Det som kan locka ibland är att kunna ha vilka kläder som helst,
och kanske få tillbaka den spralliga Sanndra,
nu känner jag mig stundtals som Agda 84.
Känner mig lite extra blödig just nu, att det grönskar ute och när
sonen premiärbada i sin pool exempelvis. Haha!
 
Vi hoppas på en fotoshoot av Sandra,
att föreviga magen även denna gång :)


Den vänstra: Bebis v. 32+1
Den högra: Pontus v. 32+2
 
Här tycker jag det syns tydligt att jag är stööörre än med Pontus.
Eller det kanske är marginellt..
 
 
Vikt: 64,3kg (kvällstid), samma som sist. ca 11kg+
 
Barnet v.33:
ca 43cm och mellan 1,98 - 2,15kg
Fostervattenmängden ökar inte längre, utan är konstant.
Barnet fortsätter att röra sig, man ska känna fosterrörelser 
flera gånger per dag.

Barnet v.34: 
ca 44cm och 2,18 - 2,35kg
Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. 
Barnets rörelser blir större och långsammare.
Den här veckan lägger sig en del barn tillrätta.
 

vecka 34
 
 
Dagens statistik:
82,9% av graviditeten har passerat,  232 av 280 dagar.
Gravidvecka: 34 (33+0)
Trimester: 3
 
Pontus kom 17 dagar tidigare än beräknat.
Undra när du i magen kommer att ge tecken om att det är dags :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0