v.19


Vi har köpt olja som jag ska börja smörja på magen,
ogillar olja eftersom det far överallt, men tror det kan vara vettigt att använda.
Den ska bland annat lindra kliandet och bristningar.

Slarvar fortfarande med träningen, inte bra.

Kanske är värmen eller inbillning,
men känner mig faktiskt lite ovanligt trött.
Att energin inte är på topp.

Upptäcker ganska snabbt och tydligt att jag måste
köpa mig några mamma-plagg snarast.
Har gjort några slarviga försök, men ingenting hittat.

Ringde barnmorskan och fick veta att vår nästa kallelse är 11 augusti.






Vecka 19

Kroppen:
Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten.
Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma.
Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.
Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn.
Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott.
Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil.
Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten.

Fostret:
Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen
och till och med undersidan av fötterna.
Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln,
t.ex på ovansidan av öronen.
 Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på
barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck.
Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen.
Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.


Träningstips till gravida:

Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig.
Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet.
Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i
bäckenet genom knipövningar.
Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas
förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0